Test af AF-S Nikkor 70-200mm f/4G ED VR


Så er jeg langt om længe kommet i gang med at teste dette spændende objektiv. Det er snart mange år siden Nikon sidst havde et 70-2x0 mm f/4 i sortimentet - faktisk skal vi tilbage til 1986-1988 hvor AF-S 70-210mm f/4 var på markedet. Siden 2009 har vi haft det fantastiske objektiv AF-S 70-200mm f/2.8 i to versioner, men da prisen er relativ høj, så har dette objektiv ikke haft den store salgssucces hos amatørfotografer - vi vil jo alle gerne eje det, men prisen....

Men nu da flere og flere amatør fotografer skifter til full frame FX kameraer med D600, D700 og D800 som trækheste, så har Nikon valgt at efterkomme et stort behov i markedet for et billigere 70-200mm medium telezoom. Prisen vi har måtte betale er faldet i største blænde på 1 stop fra f/2.8 til f/4.0, men da de nye Nikon DSLR kameraer - både DX og FX - minimerer digital støj ved høje ISO værdier helt op til ISO 3200 og efterbehandlingsprogrammer som Lightroom 5, Aperture, Photoshop CS, Elements og diverse plug-ins såsom Dfine 2.0 fra Google Nik Collection etc. alle er eminente til at reducerer digital støj yderligere, så er det kun i situationer med et bevægeligt motiv i dårlige lysforhold, hvor det ekstra blændetrin kan være en fordel. Faldet i et blændetrin fra f/2.8 til f/4 vil også betyde noget på hvor lækkert baggrunden sløres, men her er vi atter ude i marginalbetragtninger for feinsmeckere.



Et andet element er jo billedkvaliteten. Jeg har læst diverse anmeldelser, hvor der sættes lighedstegn mellem AF-S 70-200mm f/2.8 og AF-S 70-200mm f/4 på billedkvalitet. Faktisk så viser MFT-diagrammet for f/4 versionen, at det er en smule skarpere end f/2.8 versionen. Jeg vil ikke begynde at fortolke MFT-diagrammer for disse objektiver, da det er min klare holdning, at mange andre forhold spiller ind på hvordan skarphed registreres på sensor, og hvordan vi hver især opfatter skarphed. For mig er det nok at vide, at MFT-diagrammet for disse to objektiver placerer dem kvalitetsmæssigt meget tæt på hinanden. Det er faktisk mere vigtigt hvordan jeg oplever billedkvaliteten. Derfor har jeg skudt nogle testbilleder med AF-S 70-200mm f/4 monteret på mit D800. Jeg har anvendt et ufatteligt solidt stativ - Velbon GEO N830 kulfiber stativ med et stort og et solidt Velbon QHD-72Q kuglehoved for at skabe bedst mulig stabilitet. VR funktionen er slået fra på objektivet, da jeg anvender stativ. Jeg anvender en Nikon MC-36A fjernbetjening samt Mirror Up funktionen på D800 for eliminerer enhver form for rystelser.

AF-S 70-200mm f/4 kommer uden stativring, så man kan ikke montere objektivet direkte på et stativ. Men da vægten er reduceret - ja næsten halveret - (850 gram <> 1.540 gram) - i forhold til AF-S 70-200 f/2.8, så skønner Nikon, at det ikke længere er nødvendigt med en stativring på selv objektivet (den kan dog leveres som ekstra udstyr - Nikon RT-1).

Her ser du AF-S 70-200mm f/2.8 med ring til montering direkte på stativ.


I teorien så kan det introducere rystelser, når objektivet med denne længde sidder på et kamera, der er monteret på stativet, da vægtbalancen i forhold til stativets lodrette akse er forskubbet.

OK - lad os se på nogle billeder:

D800, 70-200mm f/4: A, 1/320 sek. ved f/4, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/60 sek. ved f/8, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/15 sek. ved f/18, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/6 sek. ved f/32, ISO 100, 200mm

Disse billeder er ikke korrigeret på nogen måde. Det er RAW-filen direkte fra kameraet. Der er en smule "pude fortegning", der nemt rettes i redigeringsprogrammet (Profile Correction i Lightroom).
To ting springer i øjnene. Der er synlige mørkere kanter (vignette) på f/4, der er forsvundet på f/8. Dette forhold rettes nemt i de fleste fotoredigeringsprogrammer. Men da jeg så billederne igennem første gang så fik jeg fornemmelsen at der havde sneget sig noget uskarphed ind ved f/32. Og de efterfølgende udsnit bekræfter denne sidste formodning:

D800, 70-200mm f/4: A, 1/320 sek. ved f/4, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/60 sek. ved f/8, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/15 sek. ved f/18, ISO 100, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/6 sek. ved f/32, ISO 100, 200mm

Det glædelige er, at skarpheden er god fra f/4 op til f/20, hvorefter en smule uskarphed begynder at optræde, som så bliver noget utalt på f/32.

Nå - lad os se hvordan det ser ud på 70mm:

D800, 70-200mm f/4: A, 1/100 sek. ved f/4, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/40 sek. ved f/8, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/8 sek. ved f/18, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 0.6 sek. ved f/32, ISO 100, 70mm

De mørker hjørner er mindre udtalt ved f/4 - slet ikke noget problem. Jeg synes heller ikke der er et synligt fald i skarpheden fra centrum ud mod kanterne på f/4, f/8, f/20 og f/32, men atter ser vi et generelt fald i skarpheden fra f/20 op mod f/32, hvor det er meget synligt ved f/32. Det ses tydeligt på følgende udsnit:

D800, 70-200mm f/4: A, 1/100 sek. ved f/4, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/40 sek. ved f/8, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/8 sek. ved f/18, ISO 100, 70mm

D800, 70-200mm f/4: A, 0.6 sek. ved f/32, ISO 100, 70mm

AF-S 70-200mm er et perfekt telezoom område til portrætfotografering, og evnen til at sløre baggrunden er en essentiel egenskab. Lad os se på nogle eksempler. Igen må jeg understrege at dette er ubehandlede RAW-filer.

D800, 70-200mm f/4: A, 2.5 sek. ved f/32, ISO 100, 175mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/4 sek. ved f/13, ISO 100, 175mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/10 sek. ved f/8, ISO 100, 175mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/30 sek. ved f/4, ISO 100, 175mm

Personligt synes jeg det er en flot baggrundssløring ved f/4.0 og jeg vil væde på, at forskellen til f/2.8 er meget marginal.

Her er så et par billeder, som jeg har redigeret nænsomt i LR 5.

D800, 70-200mm f/4: A, 5 sek. ved f/16, ISO 100, 78mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/10 sek. ved f/5, ISO 800, 200mm

D800, 70-200mm f/4: A, 1/4 sek. ved f/22, ISO 100, 70mm


Fokusringen og zoom-ringen er lige store. Fokusringen sidder nærmest modlysblænden og zoomringen nærmest kameraet. Begge har en behagelig gang med blot en anelse modstand, som der skal være. Konstruktionen virker meget solid og af generel god kvalitet (flere plastik elementer for at reducere vægt og produktionsomkostninger), men den er ikke helt på højde som AF-S 70-200mm f/2.8.
Vægten er ikke voldsom (850 gram) og det er dermed et langt mere behageligt telezoom at vandre rundt med det dobbelt så tunge AF-S 70-200mm f/2.8.



Følgende knapper findes på objektivet:

A/M - M: Skift mellem Auto Fokus med Manuel Overstyring og Manuel Fokus.

Full - Uendelig - 3m: Vælg mellem fokus fra 1 meter til uendeligt eller fra 3 meter til uendeligt. Behold "Full" indstillingen. Hvis objektivet ikke skal søge fokus før efter 3 meter kan det betyde noget for fokus hastigheden, men det er kun i specielle situationer hvor dette er relevant.

VR - On/Off: Vibrationsreduktion. Lad den være slået til hele tiden - pånær når objektivet er monteret på et meget stabilt stativ. Så ved monopod og mindre stabile stativer, vil jeg anbefale at beholde VR på ON:

Normal/Active: Anvendes til at optimere VR-funktionen. Hvis du fotograferer på noget der bevæger sig - fra en bil, tog, færge etc. - så vælg "Active", ellers lad den stå på "Normal".

Der vil komme flere testbilleder, men hvis jeg skal komme med en konklusion på dette tidspunkt, så er AF-S 70-200mm f/4 perfekt til alle os amatør- og entusiast fotografer. 
Den optiske kvalitet - udtrykt ved billedskarphed - er på højde med AF-S 70-200mm f/2.8. Vægten er behagelig, konstruktionskvaliteten høj, fokuseringen hurtig og præcis og der er ingen store optiske problemer, som ikke kan korrigeres i den efterfølgende billedredigering. Og prisen er små 6.600 kroner under AF-S 70-200mm f/2.8!!

Men er du professionel fotograf, og udsætter dit udstyr for en hel del, så er jeg heller i tvivl om, at det er AF-S 70-200mm f/2.8  du skal vælge. 
0