Makrofotograferingens "Kinder Æg"


Makrofotografering kræver hele tre ting for at det bliver rigtig sjovt og giver dig de bedste forudsætninger for at komme helt tæt på og skabe unikke billeder. Disse tre ting er nævnt i faldende betydning nedenfor:
  1. Et godt makroobjektiv
  2. Et godt stativ
  3. Et godt spejlreflekskamera
Jeg anfører kameraet sidst idet de fleste spejlreflekskameraer på markedet i dag, tilbyder tilstrækkelig med mega pixels på sensoren til at det er muligt at beskære meget og fortsat have MP nok til at kunne printe i stor format. For vi kommer ikke uden om, at det først er på print, at vi virkelig kan nyde detaljerigdommen i et makrofotografi. Jeg vil i en senere artikel skrive om mine erfaringer med at printe på forskellige papirtyper. Jeg får altid langt større respons på mine billeder, når de fremvises på papir frem for på skærmen!


Her er min makro opstilling: Nikon D600 med AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED monteret på et Velbon UT-43Q stativ. I kan se det blad jeg fotograferede imellem de to objektivben. 


Jeg anvender AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED objektivet. Det er bare så hulens skarpt, og der er nærmest ingen vignettering eller fortegning. Det er et drømmeobjektiv til makro, og kan også anvendes til portrætfotografering og som almindelig prime objektiv til dagligdagsfotografering.

Dernæst anvender jeg et Velbon UT-43Q stativ - både som rejsestativ og som makrostativ. Det er utrolig kompakt sammenfoldet, og dermed nemt at tage med ud i naturen.
5