En forfejlet prispolitik

Nikon D600 kan nu købes til 12.999 i El-giganten. Det er jo fedt for rigtig mange, der gerne vil eje et FX-format Nikon spejlreflekskamera. Eller er det?

Hvad de fleste ikke ved, er, at der bag denne og mange andre kædeannonceret prispunkter på Nikon spejlreflekskameraer gemmer sig en komplet forfejlet prispolitik fra Nikon Danmarks side.

Blot for at illustrere det groteske i dette udsagn, så vil den indkøbspris som nikonphotoexpert.com og mange andre "ikke kæde affilierede" fysiske eller e-butikker skal betale hos en af de store Nikon distributører betyde en salgspris på i bedste fald 13.495 - og det er uden fortjeneste.  Hvordan er det så muligt for El-giganten og andre kæder, at tilbyde Nikon kameraer til lavere priser end hvad alle andre forhandlere kan købe til?

Mit gæt er, at når en kæde placerer en stor ordre, så får de både en god nettopris, fragtfri leverance samt et stort markedsføringstilskud. Og specielt markedsføringstilskuddet kan blive anvendt som en "skjult avance" hvis den ikke anvendes fuldt ud til markedsføring, hvorefter det er muligt at sælge kameraerne til indkøbsprisen uden avance. Det er jo blot mine egne spekulationer, men jeg kan ved gud ikke forstå hvordan disse kæder ellers kan sælge kameraer til under den indkøbspris alle andre forhandlere skal betale!?

Jamen - det er jo bare den fri konkurrence i fuld udfoldelse? Det er desværre ikke sandt, for alle forhandlere tilbydes ikke tilnærmelsesvis samme betingelser, så det er forhandlerens egne effektivitet og stordriftsfordele eller omkostningsniveau, der afgør hvor billigt de sælger kameraet.

Nikon Danmark - sørg nu for, at alle forhandlere har mulighed for at sælge jeres skønne produkter med blot et minimum af avance. Det er helt ok, at de der køber stort ind får bedre betingelser, men disse betingelser skal ikke være så ulige, at de kan anvendes på at skabe en komplet unfair konkurrencesituation. Det er kunderne ikke tjent med i sidste ende. Jeg har utallige historier fra kunder, der har købt et Nikon kamera billigt hos en af kæderne, og som er blevet efterladt uden nogen form for hjælp - både i indkøbsfasen og efter købet. Nu er "boksen" jo solgt - så videre til næste "kunde".

Er spejlreflekskamera er ikke et simpelt produkt at betjene, og hvis kunderne skal have mest mulig glæde ud af deres nye kamera, så er det vigtigt, at forhandleren kan rådgive i købsfasen og bagefter, hvis  kunden har brug for hjælp. Og tro mig - det er faktisk muligt at yde god rådgivning i købsfasen og efterfølgende via telefon og email, selv om man ikke har en fysisk butik. Men hvis forhandlerne ligefrem skal kaste penge efter et Nikon kamera, for at få en kunde, så er det umuligt at drive en forretning og have et erfaren og teknisk kompetent personale.

Hos nikonphotoexpert.com har vi ikke solgt en D800 i over 8 måneder (siden den røg ned i 17.995 hos kæderne), og nu kommer turen til D600. Jeg siger ikke, at markedsprisen skal sættes op - det er jo fedt, at man kan købe FX-spejlreflekskameraer til disse prispunkter. Men det er vel et rimeligt ønske, at alle forhandlere kan får en chance for blot at tjene et par 100 kroner per kamera. Også specialist forhandlerne, der rent faktisk yder kunderne en god service og vejledening både før og efter købet.
4