Julegaven til mig selv...

I dag ankom julegaven fra mig til mig :-D. Året 2012 kommer til at stå i "flash-lys" og Nikon D800 tegn. Da vi har besluttet at indrette vores garage til studie, købte jeg et Elinchrom D-Lite-iT 2/4 To-go-Kit bestående af 1 flash 200Ws, 1 flash 400Ws - begge med indbygget radiomodtager, 2 paraplyreflektor, 1 transperant paraply, 1 sølvparaply, 2 stativer og en radiotransmitter.


Den medfølgende DVD forklarer på 15 minutter hvordan dette udstyr tages i brug. Det er utroligt nemt og betjeningen er meget intuitiv. Desværre var to de 2 pærer der fulgte med begge defekte, så det var ikke muligt at teste "modelling light mode". Princippet er meget simpelt. Du opstiller det antal lamper der skal anvendes og sætter dem i modeling mode, hvorefter pæren i hver lampe oplyser scenen med samme lysstyrke som flashen senere vil anvende. Lysstyrken justeres med modeling lys på indtil den helt rette belysning er opnået. Herefter anvendes en lysmåler helt tæt på modellen/motivet til at fastsætte den korrekte eksponering, hvorefter kameraet indstilles med disse eksponeringsværdier. 

Derfor har jeg også anskaffe et lysmåler - en Sekonic Flashmate L-308S.

Elinchrome D-Lite-iT lamperne har indbygget radiomodtager og med kitte leveres en radiosender, der monteres i flash skoen på kameraet. Herefter er det blot at skyde løs.



Jeg elsker at arbejde med Nikon Speedlight flash og har derfor længe ønsket mig PocketWizard udstyr til trådløst at styre mine Nikon Speedlight SB-900 og SB-700 via radiosignaler. Julegaven indeholdte derfor også en PocketWizard Mini TT1 og 2 styk PocketWizard Flex TT5.

Sidst - men ikke mindst - har jeg anskaffet et praktisk lille Sekonic "grey card (18%)", så den korrekte hvidbalance kan indstilles i enhver situation. Kortet kan lige være i en baglomme.
2