Lightscoop - en smart flash bouncher

Det er meget sjældent, at jeg anvender den indbyggede flash i mit Nikon D300 - primært fordi lyset herfra er meget hårdt og direkte, hvilket ikke giver et godt billed. Men ofte har jeg brug for mere lys - men ikke så meget, at jeg skal hive en ekstern flash såsom SB-900 frem. Så løsningen var, at finde en såkaldt "bouncher", der reflekterer det hårde lys fra den indbyggede flash op på flader - f.eks. loft og vægge - og dermed blødgør lyset.

Efter nogen søgen fandt jeg produktet Lightscoop, der både har et godt design og en fornuftig pris. Men kan den så løse opgaven? Idag modtog jeg den første forsendelse fra leverandøren i USA, der har udnævnt mit firma til distributør i Skandinavien.


Lightscoop kommer i en praktisk plastindpakning, der er velegnet til ophængning i en forretning. Der er to udgaver - "Standard" og "Warming". Så hvis du er interesseret i at sælge dette produkt, så send mig en mail eller svar på denne tråd.


Montering på kameraet foregår meget nemt. Lightscoop monteres i hotshoe til flash og herefter aktiveres den indbyggede flash, hvorefter lyset herfra sendes ind i spejlet og reflekteres til andre flader, såsom loft og væg. Her har jeg monteret Lightscoop på et Nikon D5100.


I denne test har jeg anvendt "Standard" udgaven. "Warming" udgaven vil give et varmere lys.

Test 1: En lille gips skulptur på en mørk skiffer plade. Opsætningen er på mit kontor og kameraet holdes vertikalt - dvs. flash udløses fra venstre, så lyset reflekteres ind i væggen til venstre (1 meter). "Før" er med normal direkte flash lys og "Efter" med Lightscoop monteret. Jeg har øget flash output med +1. Alle billeder er skudt på med et Nikon D300 med 50 mm f/1.4D objektiv, ISO 400, 1/60 sekund og blænde f/7.1.

Som det fremgår, så er lyset blevet meget varmere og skyggerne blødere.

 Før Efter

Test 2: En flaske rødvin på et flisebord med en hvid murstensvæg. Igen holdes kameraet vertikalt og flash udløses fra venstre. Der er lagt til den venstre væg (3 meter), så det reflekterede lys bliver ekstra blødt. Effekten af Lightscoop afhænger også af hvor tæt på de reflekterende flade er og hvilken farve de har. Hvide vægge og lofte giver den stærkeste refleksion.

FørEfter

Igen ses det tydeligt, at slagskyggen forsvinder og at lyset som helhed er meget blødere. Her burde jeg så arbejde med blænden for at øge eksponeringen og hvidbalancen for at ændre farvetoningen. Havde jeg sendt lyset op i loftet, så var eksponeringen blevet lysere (testen foregik hurtigt). Men ved at arbejde med eksponering og hvidbalancen i Lightroom, så opnåede jeg dette resultat:



I weekend vil jeg teste Lightscoop på levende  modeller :-).

Lightscoop sælges til 199 kr. inkl. moms i hele november

Bestilles på nikonphotoexpert.com. I december stiger prisen til 249 kr. inkl. moms. Dette er den perfekte julegave til alle med et spejlreflekskamera.


0