Skal jeg købe D3100, D90 eller D5000

I dag modtog jeg dette meget relevante spørgsmål direkte i min mailboks. Læseren skulle opgradere fra et D40 og ville have et råd. Skal du køeb et Nikon spejlreflekskamera for første gang, så er spørgsmål også interessant.

Her er spørgsmålet i anonymiseret form:

Goddag Lars.
Jeg er selv ivrig amatørfotograf, og bruger din side utrolig meget. Og eftersom jeg kan se at du virker til at have pænt meget styr på Nikon, tillader jeg mig lige at skrive en mail til dig ang. et spørgsmål.
Jeg har taget billeder i snart to år med spejlrefleks.
Jeg har et Nikon D40, som jeg er utrolig glad for. Jeg føler dog nu at jeg er ved at være parat til et nyere/bedre kamera, men er meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge.
Jeg har, efter lang tids undersøgen og læsen på nettet osv, fundet frem til disse:
Nikon D3100 - Nikon D90 - Nikon D5000
Jeg må indrømme at det jeg hælder mest til er Nikon D3100. Det virker til at opfylde mine behov, og er stadig temmelig billigt. Men jeg synes at jeg har hørt noget om at der mangler en del features på D3100 bl.a. at man ikke kan bruge infrarød fjernbetjening. Det ville jeg være lidt træt af da jeg bruger en del tid på natfotografering. Man kan jo dog bruge kameraets selvudløser hvis det er.
Men mit endelige spørgsmål er hvilket af disse 3 du vil anbefale?
Det kan jo være at der er en eller anden kæmpe forskel på de tre, rent teknisk, som jeg måske ikke har forstået ud fra alt det jeg har læst omkring dem.
hvilket af de tre vil du mene jeg får mest for pengene, og vil opfylde mine behov som en stadig forholdsvis ny og uerfaren amatørfotograf?
Jeg håber at du vil bruge lidt af din tid på at hjælpe mig med at blive afklaret:-)
På forhånd tak:-)


Her er mit svar:

Hej Axel,

Tak fordi du kan lide min blog :-)

Det er jo ikke et nemt spørgsmål du stiller, da valg af nyt kamera afgøres af mange faktorer. Men du skriver, at nat fotografering er noget du gør i, og det tager vi med i vore betragtninger, når en konklusion skal drages.

Først og fremmest vil jeg gøre dig opmærksom på, at både D5000 og D90 officielt bliver udfaset af Nikon i disse dage. D5000 er netop kommet på den officielle liste fra Nikon og jeg forventer, at D90 snart dukker på på denne liste. Dermed kan vi konkludere, at der er et nyt kamera på vej, som skal afløse D5000 og placere sig imellem D3100 og D7000.

Så dit valg bør være mellem et af følgende kameraer:
  • D3100
  • Dxxxx
  • D7000

Hvis vi tager D3100, så er dette kamera D5000 overlegen på flere områder. D3100 har en 14.2 MP sensor mod 12.3 MP på D5000. Det er ikke så afgørende, men alligevel. D3100 har langt bedre video optage egenskaber (1080p /24f mod 720p/24f). Hverken D3100 eller D5000 har fokusmotor indbygget i kamerahuset (det har D7000), hvilket betyder, at du skal købe objektiver med indbygget fokusmotor hvis du ikke vil fokusere manuelt. Du kan købe en del ældre lysstærke prime tele objektiver, som så skal fokusere manuelt.

Vigtigt for dig er også ISO-følsomheden. D3100 har et standard ISO-område fra ISO 100 - 3200, hvor det hos D5000 er ISO 200 - 3200, men her skal du lægge mærke til, at D3100 kan øge ISO-følsomheden til ISO 12800, hvor D5000 kun går op til ISO 6400. Det mener jeg er en afgørende faktor ved nattefotografering!

Skærmen er lidt større på D3100, men har samme antal pixels (230.000) som D5000, så det er ikke så afgørende.
D3100 er mindre og lettere. Det er en smagssag. Så det er de små forskelle der afgør valget, men jeg vil pege på D3100 (så er du også sikret en højere gensalgsværdi, hvis du om et par år er klar til næste opgradering).

Nikon D7000 er jo i en anden klasse og en del dyrere end D3100. Det er afløseren for D90, men ved lanceringen blev mange overrasket over hvor tæt på D300s, D7000 kom. Hvad får du mere for disse penge? Du får et kamerahus lavet i magnesium, hvilket betyder, at kameraet er meget bedre til at modstå brug ude i naturen med fugt, støv, kulde, varme, sand etc. Du får en 16.2 MP sensor, hvilket nok ikke er så afgørende ift. D3100, men ISO-følsomheden kan nu øges til ISO 25600, hvilket er meget afgørende for fotografering i dårlige lysforhold og om natten. D7000 har 39 autofokus punkter (mod 11 på D3100 og D5000), hvilket jeg personligt synes er afgørende - især i situationer, hvor det er svært at fokusere (lyssvage situationer).

Video egenskaberne er de samme som på D3100.

Skærmen på bagsiden af D7000 er på 3" (sammen som D3100) men den har en markant bedre opløsning på hele 920.000 pixel, hvilket jeg synes er afgørende (her skal man dog huske på, at hvis du skyder i RAW, så er det foto du ser på bagsiden af kameraet en jpg-kopi af RAW-fotoet, som er blevet billedbehandlet i kameraet inden det kommer frem på skærmen. Det skal du derfor være varsom med at dømme ud fra, idet du har fotograferet i RAW og dermed har mange muligheder for at redigere fotoet efterfølgende.
Et RAW-foto er jo mere "flad/mat" i sit udseende, netop fordi det er et digitalt negativ, der ikke er blevet behandlet på nogen måde og først skal behandles i et billedredigeringsprogram efter eksport fra kamera til computer. Men skærmen bag på kameraet vil altid vise en redigeret jpg-udgave, selv om du skyder i RAW).

Og når vi nu er ved RAM, så kan du med D7000 vælge 14-bit RAW i stedet for 12-bit RAW som ellers er standard på D3100 og D5000. Det betyder noget for kvaliteten i toneomfanget i det færdige foto, men er nok mere afgørende for de der går ekstremt op i efterbehandlingen.

D7000 kan også skyde 6 foto i sekundet mod 3 hos D3100. Så hvis du skal tage mange sekvens foto af f.eks. dyr, så er det afgørende. Det sidste jeg vil fremhæve er, at du kan montere et ekstra batterigreb på D7000, hvilket giver langt bedre kontrol over kameraet, når du arbejder med større zoom og tele objektiver.

Og så har vi en "dark horse" i form af den kommende opgradering af D5000. Jeg vil ikke spekulere i hvilke specifikationer den får, men det bliver helt sikkert en mellemting mellem D3100 og D7000 - også prismæssigt.

Med hensyn til infrarød trådløs betjening, så har jeg ikke den store viden om dette. Men følgende produkt på Amazon:

http://www.amazon.com/RF-808-Wireless-Shutter-Release-MC-DC2/dp/B0031MJMQM

tilbyder både trådløs og kablet fjernkontrol af D90, D3100, D5000 og D7000!

Jeg ved ikke om dette gav dig en større afklaring. Men mit råd er følgende:

  • Er du på et stramt budget, så køb D3100 og invester lidt mere i gode objektiver
  • Har du mod på at tage et kamera til dig, som du kan presse til det yderste og som vil give dig mange års fotooplevelser, og hvor du kan udvide kameraet nærmest ubegrænset, så køb D7000.
Jeg synes, at hvis du er på vej væk fra "point and shoot" (og det tror jeg bestemt du er), så vil D7000 være et fantastisk godt valg. Men måske skal du give det endnu et par måneder og se hvad Nikon disker op med som afløser til D5000!

Mange hilsner
Lars

PS: Husk at anbefale Nikon Nyt til dine venner. I må også gerne tilmelde jer "follower" listerne, da det giver genlyd hos Nikon og betyder, at jeg kan få flere produkter til test hurtigere :-)


Share |
0