Nikon D3100 test

Så har jeg modtaget et Nikon D3100 til test fra Nikon Danmark. Testen vil blive delt op i flere afsnit og i første afsnit vil jeg beskrive kameraet som jeg oplever det, og fokusere på de specifikationer som jeg mener er relevante for målgruppen til dette kamera.


Så lad os starte med målgruppen. Hvem køber et Nikon D3100? Prisen ligger omkring 4.200 kr. inkl. moms og standard objektivet AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G VR og er et godt prispunkt for de fleste familier og dermed har jeg allerede indikeret, at Nikon D3100 er det perfekte familiekamera med gode standard fotoprogrammer og muligheden for at optage video i fuld HD til afspilning på TV'et eller computer skærmen.
Mere ambitiøse fotografer vil se på Nikon D7000, da de her får flere justeringsmuligheder i selve kameraet, men ikke specielt bedre digital opløsning på fotoet og endda samme kvalitet på video optagelser.

Nikon D3100 er meget kompakt for et spejlrefleks og dermed markant mindre end mit eget Nikon D300. Vægten er kun på 500 gram og dermed ingen byrde hvis man skal bære rundt på det hele dagen. Som sædvanlig er ergonomien helt i top og kameraet ligger godt i hånden, og alle de væsentlige betjeningsknapper kan man nå med højre hånds tommel- og pegefinger (forudsat at man holder kameraet med højre hånd).


Lad mig løbe igennem de væsentligste specifikationer og henvise til den fulde specifikationsoversigt hos nikon.dk.

  • DX-format (se andre steder på bloggen for forskellen på DX og FX-format)
  • Opløsningen er på hele 14.2 megapixel, hvilket er mere end rigeligt til 99% af alle fotografer (mit eget D300 har "kun" 12.3 megapixel og det er nok til at give knivskarpe udskrifter i A3-format
  • ISO-intervallet ligger på 100-3200 (på D300 er det 200-3200), så også her giver Nikon D3100 med ISO 100 mulighed for at tage foto med meget lav digital støj. ISO kan udvides til 12.800 hvilket giver gode muligheder for at undgå uskarpe foto ved motiver i bevægelse i vanskelige lysforhold. Og med Adobe Lightroom 3 kan den digitale støj fra høj ISO fotos nemt reduceres. Dette glæder jeg mig til at test i andel del af denne test 
  • D-Movie - fuld HD (1920 x 1080) med 24 billeder i sekundet. Det er næsten uhørt at kunne optage video i fuld HD kvalitet og med god lyd til dette prispunkt. Alene denne egenskab ved Nikon D3100 vil betyde at rigtig mange vil købe dette kamera. Godt gået Nikon!
  • Guide Mode - et ny brugervenlig "hjælpe program", der gør det muligt for helt nybegyndere at få det maksimale ud af Nikon D3100 fra starten. Aktiveres nemt via knap på kameraet.
 
  • Danske menuer!
  • Billedsensor rense funktion og et såkaldt Airflow Control system, der begge hjælper med til at holde støv væk fra sensoren, så disse irriterende små sorte pletter ikke kommer på fotoet
  • Live View med ny AF-F funktion - der gør det muligt at se optagelsen/motivet "live" på skærmen bag på kameraet i stedet for at se igennem søgeren. AF-F sørger for at motivet hele tiden er i fokus uden at man skal trykke udløserknappen ned. Smart!
  • Skærmen på kameraet har en diameter på 7.5 cm og er uvurderlig når man skal vurdere fotooptagelsen og zoome ind for at undersøge om fotoet er i fokus og skarpt.
  • 11-punkt fokussystem - det vil sige, at man har 11 faste fokuseringspunkter når man ser igennem søgeren. Sørg for at et af disse fokuspunkter er på motivet for at stille skarpt. Jeg havde gerne set flere fokuspunkter (har 51 på mit D300), men der skal jo også være forskel til de dyrere kameraer og i praksis betyder det ikke så meget
  • Fotofremvisnings- organiseringsprogrammet Nikon ViewNX2 følger med kameraet og dette er en god start til at organisere sine foto, som der lynhurtigt kommer rigtig mange af på harddisken :-) Jeg kan så anbefale, at man udvider med et dedikeret fotoredigeringsprogram såsom Nikon Capture NX2 eller Adobe Elements 9.0 eller Adobe Lightroom 3. Jeg har dem alle og er meget begejstret. Startede med Elements 5.0 og opgraderet hele vejen op til version 8.0. Nu er jeg skiftet til Adobe Lightroom 3 og Adobe CS5, da ambitionerne er vokset over årene :-)
Flere specifikationer vil jeg ikke omtale nu, da disse er de væsentligste at kende til. 

Det medfølgende objektiv med et zoom område på 18-55mm og en standard lysfølsomhed på f/3.5 ved 18mm til f/5.6 ved 55 mm samt VR-billedstabiliseringsteknologi er et godt nybegynder objektiv og kvaliteten virker god. Det er selvfølgelig noget plastikagtigt og vejer ikke specielt meget (200 gram) - hvilket skam kan være en stor fordel. Men mit gæt er, at man hurtigt gerne vil kunne zoom lidt mere, så derfor kan jeg anbefale at gribe lidt dybere i pengepungen og købe et 18-200mm f/3.5-5.6 objektiv i stedet for det medfølgende. Dog er Nikkor AF-S 18-200mm et væsentlig tungere objektiv (560 gram), så vægtfordelingen mellem kamera og objektiv bliver skæv!


I næste afsnit vil jeg skyde nogle foto og vurdere billedkvalitet ved forskellig ISO-værdier og sammenligne med mit eget D300. Stay tuned.

Hent denne danske brochure om hele objektivprogrammet, der forklarer om de mange objektiv typer og de ofte forvirende tekniske forkortelser såsom AF-S, ED. N, DX, AFP, SWM, VR etc.Brochuren er på 36 sider og man skal passe på ikke at blive ramt af NAS - Nikon Acquisiton Syndrome  - lysten til at købe mere udstyr - en meget stærk følelse hos os Nikon evangelister :-)

Share |
202